Tuesday, March 23, 2010

USRAH YG.BHG DR FATMA AZ-ZAHRAA













TAFSIR AL-QURAN KELAS USRAH DR FATMA

"SURAH AN-NUR''




Bertempat di Surau Tun Daim, Taman Melawati 23hbMac, 2010....ceramah bulanan ihsan dan initiatif Toh Puan Mahani Daim disampaikan oleh Yg Bhg Dr Fatma mengupas tafsir surah An-nur.


Dihadiri oleh penduduk sekitar Taman Melawati dan ahli2 perkim. Dr Fatma dalam ulasan beliau menegaskan surah ini diturunkan selepas Saidatina Aishah ra difitnah berzina dengan seorang pemuda bernama shafwan ketika beliau ditinggalkan seorang diri dipadang pasir oleh kafilahnya.

Tegas beliau lagi surah An-nur khas diturunkan oleh Allah SWT membicarakan tentang perzinaan iaitu bahaya permulaan zina, meghampiri zina dan langkah2 mencegah dari berlakunya perzinaan. Syaitan sentiasa mencari peluang untuk menyesatkan anak Adam untuk mengingkari suruhan dan larangan Allah SWT.


Antara kupasan langkah2 untuk menghindari kita dari menghampiri zina ialah surah an-nur ayat 27..bermadsud :- jangan kamu memasuki rumah yg bukan rumahmu jika dikhuatiri tiada penghuninya melebihi seorang..kerana bimbang akan menimbulkan fitnah.


.....Setiap lelaki yang beriman sentiasa menjaga pandangannya dan kehormatannya supaya terselamat dirinya dari perzinaan mata dan keinginan nafsunya terhadap wanita kerana fitnah yang teramat besar dan bahaya adalah fitnah wanita.


....Begitu jugalah seseorang wanita yg beriman itu sentiasa menjaga penglihatan dan kehormatan dirinya (selain untuk muhrim ) dengan tidak mmperlihatkan perhiasan diri kecuali muka dan tapak tangan.


Beliau mengingatkan jemaah agar tidak terpadaya dengan tipuhelah syaitan dengan sentiasa berzikirullah setiap masa...(ayat 21 - surah an-nur). Dr Fatma menerangkan bahawa syaitan tidak akan menghampiri hamba Allah yang :-

- sentiasa didalam wudu', sentiasa dalam zikirullah
- selalu brtaubat , menjaga penglihatan dan percakapannya
- sentiasa mengalunkan surah Al-baqarah dan 3 Qul
- sentiasa menyebut " Dengan Nama Allah sesungguhnya aku berlindung dari syaitan yang
direjam..."

Pesan beliau di akhir kuliah dalam membicarakan tafsir surah An-nur agar jemaah khususnya kaum wanita sentiasa dan menitikberat dalam menjaga maruah diri agar tidak menimbulkan fitnah....







No comments:

Post a Comment